Întrebare: Ce fel de cărți vă plac?

Răspuns: Îmi plac cele care se aseamănă cu cărţile bune de bucate: tratează un fel clasic, descriu ingredientele şi felul în care se combină, dar nu garantează nici un rezultat.

*Matei Pleșu – din acest interviu

Gătesc. De multă. Dar de la o vreme însă, cu pasiune, curiozitate și imens interes pentru tot ceea ce este legat de combinatorica aromelor și de varietatea tehnologiilor de preparare.

Citesc. Tot de mult. Dar de la o vreme, bântuind eu prin blogosfera culinară, sunt iremediabil expusă prezenței cărților de bucate – străine, în uriașa lor majoritate – lăudate, admirate, cu rețetele delicios deconspirate, gătite și relatate.

Acu’, io tre’ să zic! Stăm prost, noi românii, la capitolul cărți de bucate. Prea puține, prea slabe, prea editate în condiții grafice nefericite. Ce mi-a atras, în mod plăcut, atenția în ultima vreme:

  • clujeanul Adi Hădean a scos înainte de Crăciun o carte cu rețete dedicate, în format vintage, extrem de ”apetisantă” vizual. Prea scumpă pentru buzunarul meu, din păcate.
  • Matei Pleșu – Amintiri din bucătăria lumii Ed. Humanitas. Nu este o carte clasică de bucate – autorul recunoaște cu umor că ar putea să-și încerce rețetele dacă nu primește ecouri negative de la cititori – ci mai curând o carte de amintiri de călătorie cu referințe comestibile. N-am citit-o, dar mă bate gândul.
  • Gabi Socaciu – Draculinaria. Carte de rețete culinare din secolul XV. Ed. Din condei. Bucătărie românească înainte deci de descoperirea Americilor, rețete fără cartofi, porumb, ardei, roșii, curcan. Extrem de interesant, aș zice.

 

 

 

