După ultimele târguri mari de carte, bucureștene, editurile plângeau pe la toate colțurile mass-media de cât de puțin au vândut, de cât de prost merg afacerile în branșă. Ai crede că pentru edituri mai multe târguri înseamnă mai multe șanse, mai mulți cumpărători – fluturi zăpăciți de lumina orbitoare a CĂRȚII, ai crede că un târg în buricul fashionist al urbei ar crește șansele ca lume multă și diversă să treacă pe la standul tău, să cumpere vreun cadou mai elitist sau mai snob, că tot se lasă cu descindere de iepuraș.

Dar, neap, cum ar zice scuturând din cap tânăra dar înțeleapta Petra! Un nou târg e un nou prilej de dispute, de acuze, de luări de poziție, de atitudini elitiste. Asociația Editorilor din România (AER), organizator marele BookFest, are o problemă clauzalo-contractuală cu More than Pub, care s-a ocupat de marketingul și promovarea BookFest 2010. Noul târg, organizat la AFI Palace Cotroceni, în weekend-ul care vine, pe numele său BookLand și organizat de același More than Pub, este văzut ca un concurent neloial, care utilizează baza de date a BookFest-ului și îi subminează poziția de lider.

Glăsuind cu voce directorială, de Curtea Veche, președintele AER consideră expunerea pe holuri de mall o chestie neavenită. Domnul Grigore Arsene strâmbă din nas când aude de vizitatorii noului târg ”Problema se pune așa: câți dintre cei care merg într-un mall sunt alfabetizați și sunt interesați de carte.” Așa că editura condusă de domnia sa nu va participa la BookLand, acestei atitudini i se raliază și Humanitas precum și alte edituri, mai mici sau mai mari.

Pentru mine, acest târg de carte este o idee bună: e în centru, e cu o săptămână înainte de Paște, e deschis sâmbătă toată noaptea, e probabil gratuit. Lista participanților e simpluța dar dacă voi, atenții mei cititori, vizitatori mai mult sau mai puțin frecvenți de mall, ieșiți în oraș în weekend, poate că n-ar fi rău să treceți să vedeți despre ce este vorba. Între noi, alfabetizații, fie vorba, este încă un prilej de a răsfoi cărți, de a alege un cadou, de a beneficia de discounturi.

Advertisements